čtvrtek 10. dubna 2014

DOBA JEDOVÁ - praktická doporučení pro zdravější život

Prof. Strunecká napsala čtyři knihy o chemikáliích kolem nás. Je to rozhodně doporučeníhodná četba, pouze ale, pokud jste nakročeni tímto směrem a ochotni obětovat pohodlí za zdraví (jako například vysypat před zalitím všechny čaje z pytlíku, abyste nepili značně jedovatou chemikálii, kterou se pytlíky louhují). Jinak vás to jen rozčílí. Já jsem se tento měsíc rozhodla v rámci sebekoučinku a svého buzerlístku trochu ozdravit naši domácnost a tak jsem pro sebe i pro vás vypsala několik nejdůležitějších doporučení, abyste nemuseli číst celou sbírku knih, nicméně se nejedná o podrobný výpis. Proto současně, pokud vás zajímá, proč následující věci dělat či nedělat, vás četba knih samotných stejně nemine. Na konci článku najdete stručný nákupní seznam pro zdravější domácnost, pokud se vám nechce číst celý článek.


- obecně na všechny chemikálie v těle se doporučuje používat co nejvíce kurkumin - koření kurkuma - pomáhá velmi zásadně odstraňovat škodliviny z těla - hned zítra si kurkumu kupte a sypte to do každého jídla:)

PLASTY
- pro děti používat skleněné lahve, ne plastové
- pravidelně a často uklízet (prach drží škodlivé chemické částice, které se nám pak dostávají plícemi do těla), používat na mytí ocet místo chemie
- z téhož důvodu dbát na přezouvání (nenosit prach z venku) a účinně a často větrat
- podlahy dřevěné či keramické - ne plovoucí a lina
- nepoužívat vynilové závěsy, ubrusy, prostírání... - nic z PVC
- hračky ne z vynilu či s obsahem ftalátů
- neohřívat potraviny v mikrovlnce v plastových dózách
- nepoužívat laky na nehty
- nepoužívat vonné svíčky, aerosoly, komerční osvěžovače vzduchu
- v těhotenství nepoužívat konvenční kosmetiku
- nekupovat často nové auto - když tak o nákupu opravdu hodně větrat
- pěstovat květiny v interiéru - mají schopnost pohlcovat škodliviny - scindapsus, phalaenopsis - orchidej, břečťan, filodendron, africké fialky, vánoční kaktus, amarylis, toulcovka kolumbijská, palmy, kapradiny, zelenec, libora měňavá
- vysypávat čaje z pytlíků - louhovat bez pytlíku, především jsou špatné "luxusnější" pytlíky - trojhránky, upřednostňovat sypané
- cholerella - tablety dokáže pomoct s vyloučením škodlivin, v mateřském mléce snižuje škodliviny

UMĚLÁ BARVIVA - ovlivňují pozornost a chování, mohou za autismus, ADHD, vyhýbat se jim zcela, nekupovat červené výrobky, neužívat doma do pečení

ČOKOLÁDA
- jíst denně tabulku - tj. cca 6gramů vysokoprocentní hořké - působí jako lék - reguluje cholesterol, snižuje krevní tlak, nižší riziko infarktu, theobromin snižuje depresi - zlepšuje náladu, zlepšuje vidění, potlačuje kašel, ovlivňuje pozitivně váhu - to vše platí ale pouze při konzumaci vysokoprocentní hořké čokolády v malých dávkách

SÓJA
- kvůli obsahu fytoestrogenů velmi nevhodná zvlášť pro děti a ty, co se snaží o dítě - pozor, je v mnoha výrobcích od sójového mléka, přes sušenky po jogurty
- problémy s emoční přecitlivělostí, imunitou, hypofýzou, štítnou žlázou, dráždivým tračníkem
- lecitinu ze sóji se bát nemusíme, ale není třeba kupovat lecitin jako potravinový doplněk - lecitin je ve vejcích, ořeších
- kurkumin (koření) pomáhá odbourat nebezpečné složky ze soji

PITÍ VODY
- zhruba kolem 2,5 litru denně podle studií snižuje riziko rakoviny střeva i močového měchýře, infarktu, artritidy, únavového syndromu, angíny, poruchy pozornosti, migrény, hypertenze, astmatu, kašle, suché kůže, akné, deprese

NEBEZPEČÍ FLUORIDU
- pokles IQ, narušení štítné žlázy, nervové soustavy, Alzheimerova choroba
- nekupovat fluoridované potraviny (sůl, čaje, minerální vody)

MASO - ŠKODÍ NEBO PROSPÍVÁ?
- minimálně nutno omezit spotřebu červeného masa - vede ke vzniku rakoviny jícnu, plic aj., infarktů...

POZOR NA GRAPEFRUITY
- v kombinaci s léky zvyšují jejich koncentrace! 
- ne s léky na snižování cholesterolu, antibiotiky (erytromicyn), léky na srdce, diazepam, psychiatrické (seroquel, ziprasidon)

DOPORUČENÍ K PREVENCI RAKOVINY PRSU
- neužívat hormonální antikoncepci
- neužívat kosmetiku s parabeny - holící gely, šampony, deodoranty
- prevence samovyšetřením
- omezit cukr a fruktózu
- dost vitaminu D3
- lymfatická masáž prsou
- vynechat červené maso, ne smažené kvůli akrylamidu
- optimální BMI
- hodně používat kurkumin
- omezit alkohol - jedna sklenička denně
- kojit aspoň 6 měsíců
- nenosit podprsenky s kovovými částicemi - pozor na kostice!!! (omezují průtok lymfy, která odvádí škodliviny)
- nejíst sójové nefermentované výrobky
- neužívat věci s ftaláty
- dbát na dostatek jodu

OČKOVÁNÍ
- budu mu věnovat zvláštní článek, obecně doporučuje co nejvíce oddálit (alespoň do roku) a dát co nejméně kombinací, nedávat nic zbytečně navíc

NÁKUPNÍ SEZNAM PRO ZDRAVĚJŠÍ DOMÁCNOST (Aneb, tohle si zkopírujte, vytiskněte a zítra nakupte, budete zdravější.)

- kurkuma (koření)
- chlorella (řasa v tabletách)
- sypané čaje
- hořkou čokoládu
- ocet (odteď používejte místo čistících prostředků - návod, jak z něj udělat voňavý prostředek najdete zde)

- květinářství: scindapsus, phalaenopsis - orchidej, břečťan, filodendron, africké fialky, vánoční kaktus, amarylis, toulcovka kolumbijská, palmy, kapradiny, zelenec, libora měňavá


A NAOPAK NEJLÉPE IHNED VYHOĎTE
- všechny sojové výrobky
- laky na nehty
- konvenční kosmetiku s parabeny
- podprsenky s kosticemi
- lino (a plovoucí podlahy:)
- umělé vynilové dětské lahvičky, nádobí, ubrusy, hračky...
- čistící prostředky
- vonné svíčky, osvěžovače vzduchu
- pytlíkové čaje
- červené sladkosti

17 komentářů:

  1. Díky za seznam, Dobu jedovou sice vlastním, ale zasekla jsem se někde mezi margaríny :-)
    K té soji bych jenom chtěla dodat, že všechny sójové výrobky není potřeba vyhazovat, fermentovaná sója (a výrobky z ní jako například tofu nebo miso) je prý fajn :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že k něčemu je! Ano, margaríny, i některé další věci jsem, vynechala, mám pocit, že to už každý, kdo se o zdraví trochu zajímá, ví a neměla jsem sílu vypisovat všechny věci. No a co se fermentovaných výrobků týká - o těch právě zase jiné zdroje tvrdí, že jsou téměř vždy napadené plísněmi a že v našich podmínkách nelze sehnat nezávadné a je lepší je nejíst. Navíc podle mých (teda určitě částečných vědomostí) - tofu právě není fermentované - jen tempeh a miso, miso se dá sehnat z ječmene apod. - nemusí být jen sójové.

      Vymazat
    2. No, v tom aby se jeden vyznal :-) Ideální je lokálně a organicky (včetně kosmetiky, oblečení a stavebního materiálu), ale to je bohužel značne nedosažitelné... Jaký paradox! :-)

      Vymazat
  2. Díky za tipy a triky. Doktorce Strunecké určitě patří díky za upozornění na některé důležité aspekty zdraví, je pozor - jako u všeho platí, že vše je třeba brát s rezervou a ověřit zdroje a studie, které paní doktorka cituje... Bohužel přejímá několik teorií a studií, které se ukázaly jako nepravdivé, takže bych doporučovala každý aspekt promyslet a případně ověřit prvotní zdroj informací. Ale obecně - zdravý životní styl a zdravý rozum vpřed! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, to určitě může být pravda, ale já otevřeně přiznávám, že na tohle další prověřování studií si čas neudělám. Už mám taky rozepsaný článek na téma, jak nás dnešní doba (a zvlášť typy jako jsem já) nutí hledat a ověřovat informace do zblbnutí a reálný život mezitím někam uteče. v tomhle tématu mi to nepřijde tak podstatné, pít sypané čaje, nepoužívat plast a kosmetiku pro ěm je stejně "normální", takže mi to život nenarušuje a myslím, že to nemůže ublížit. V jiných tématech to naopak dělám do padnutí (např. očkování) a je to teda náročný..

      Vymazat
    2. Souhlas, o očkování jsem chtěla psát, ale pod tíhou zdrojů a názorů jsem to vzdala. Jinak výše zmíněné je bez debat :-)

      Vymazat
    3. až já to jednou zveřejním, budu ráda za připomínky...

      Vymazat
  3. Díky moc za výpisky, co daly určitě dost práce! Spoustu věcí jsem věděla nebo tušila, spoustu jsem schopna uvést do praxe, jen, co mi vadí... je ten deodorant. Bez něj to asi nedám :-(. Jinak zrovna včera jsme byli s mladší u dr. Nikdy jsem se nepovažovala za problémovou "Lesanu" (Lesana v dobrém slova smyslu), protože nic není černobílé (že:-) ), tak se mi ověřila ve všem zlatá střední cesta, ale včera jsme dostali ultimátum. No, nevím, co je za problém v očkování aspoň po 10. měsíci (minimálně po pylové sezoně, když jsme alergická rodina) a s trojjvakcínou (o který mi už minule tvrdila že není k dostání a není to pravda) mě vyrazila hned. No tak asi budem muset o dům dál... :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se to hodí i dalším lidem! O očkování mám rozepsaný velepodrobný článek, pořád ho různě doplňuju, tak snad už bude brzy publikovatelný. Změnit doktora asi je řešení, je to složité, držím palce...

      Vymazat
    2. To znám, tyhle rozepsaný články, co pořád upravuju a dopisuju :-). Mám taky rozepsaný o výživě a příkrmech pro kamarádky a ne a ne ho dopsat :-). O očkování jsem toho už přečetla tolik, že už k tomu začínám mít odpor a stejně jsem pořád na vážkách :-(, ono obě strany mají dost závažné připomínky k té druhé straně, tak už nezbývá než se řídit citem. U první jsem byla tak přecitlivělá, že jsem ji poprvé očkovala asi v šesti/sedmi, u druhé mám naopak pocit, že by to klíďo počkalo do roka... mmr vakcíně se zatím úspěšně vyhýbáme i u první, ale vím, že jestli zvládne jít do školy bez ní, že budem na černé listině :-).

      Vymazat
    3. plánuju už pár dní napsat, že o článek o příkrmech bych taky stála, ač mám sama jeden rozepsaný a ha - už jsi ho publikovala - díky!

      Vymazat
  4. Děkuju za soupis, moc ho oceňuju, neb knížku bych já měla zase rozečtenou kdovíjak dlouho. U té čokolády by měl být správně čtvereček, že jo?:) Ne že by mi tabulka na posezení nějak vadila nebo dělala problém, ale...:) Na koupi chlorelly se chystám a přihodím teda rovnou i kurkumu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, má se jíst denně cca 6g, což odpovídá jedné tabulce.. bohužel, já jsem barbar - nejradši mám takové ty milky s nápní.. takže na hořkou si musím zvyknout..

      Vymazat
  5. Já se snažím tak nějak spíše sama ve všem podle intuice hledat zlatou střední cestu a vlastně to jinak ani moc nejde, protože moje okolí něco jako, co jaké jídlo obsahuje moc neřeší, sama si často připadám jako mimozemšťan, protože jakmile začnu být v otázce jídla nebo ekologické domácnosti důsledná, nesetkává se to příliš s pochopením, máte někdo taky takovou zkušenost? Připadá mi, že to lidi spíše všechno nechává v klidu. Jinak je dobré, že to tak nějak v bodech shrnuje to podstatné, některé věci jsem věděla, některé ne, něco mi připadá trochu přehnané, co mě ale nepřestává udivovat, je to, proč vlastně vůbec takovéto věci někdo vyrábí ( no jasně kvůli penězům), ale to už opravdu nemají lidi žádné morální nebo etické hranice, nebo proč prostě stát takové věci více nekontroluje, nemonitoruje, nezakazuje. Zkrátka mi vadí to klamání, že tomu musím věnovat extra pozornost a za chvíli se bát jíst naprosto cokoliv, protože už pomalu ve všem něco je. Je možné s tou situací vůbec něco dělat, nebo prostě jen když hodně lidí přestane ty věci konzumovat, tak se přestanou vyrábět, věříte tomu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky většinu věcí tak nějak věděla a těch pár novinek s mírou zařadím... jsem za idiota především v rodině manžela, protože tam platí to obligátní "to by ses musela zbláznit, kdybys chtěla všechno jen zdravě" - a výsledek - kašlou na to. Já si myslím, že samozřejmě nejsme schopný dělat všechno 100% zdravě, ale má smysl se snažit a když už se ke mě ta informace dostane, má smysl, abych ji použila, když mi to úplně strašně nekomplikuje život.. Ale taktika je taková, dělat si to tiše doma pro sebe a svou rodinu a nikomu nic nevysvětlovat, nemá to smysl.. kdo chce, ten si to najde a ostatní jsou svého štěstí strůjcem... Tak aspoň, že tady to někdo chápe:))

      Vymazat
  6. nekupovat často nové auto :D :D :D to ma ozaj pobavilo :)))
    my vlastníme staručký, už snáď "vyčpělý" favorit

    OdpovědětVymazat