úterý 3. února 2015

Zkušenosti s Whole 30 - týden třetí.

Mám za sebou třetí týden Whole 30 a také první fyzickou krizi. Před dvěma dny jsem se rozhodla striktně vyloučit i sladké sušené ovoce, kterým jsem doteď vykrývala chutě na sladké ve velkém, což není úplně ok, ale nechtěla jsem na sebe být zase tak moc tvrdá, protože moje současné podmínky (péče o celé noci nespící velmi živé batole) jsou více než fyzicky náročné tak jako tak. Včera v noci mě po dlouhé době příšerně bolela hlava a střídala se zimnice s návaly horka. V knize Jídlo na prvním místě se tohle popisuje jako odvykací příznaky při umrtvování "cukrového démona". No, nevím - chvíli jsem si říkala, jestli to nejsou příznaky mého amatérského přístupu k paleo a že jsem třeba organismus něčím vyčerpala a že bych se měla vrátit aspoň k obilovinám. Ale asi to byl opravdu jen odvykací proces - ráno mi nic nebylo a mám pocit, že má smysl ještě ten týden a dva dny vydržet a dotáhnout to do úplného konce.

Je to fakt síla, pokud se takhle projevuje absťák od cukru! A taky je síla, že mám za sebou první dva dny po třiceti letech bez cukru!! Chuť na sladké mám pořád, nicméně po včerejšku jsem už tak nějak ráda, že můžu jíst cokoli a těším se na to, až to bude za mnou a budu moct pokročit někam dál. Buď budu bez chutí na sladké nebo si udělám nějaký super paelo dezert - jako naschvál na mě na youtube vyskočila tahle úžasná skoro paleo kuchařka a její recept na raw paleo brownies. Doporučuju!
Abych ale nemluvila jen o náročných stránkách, musím už teď zhodnotit, že tolik zeleniny jako za poslední tři týdny jsem téměř s jistotou snědla dohromady za celý poslední rok. Teď mám zeleninu 3 - 4x denně a objevuju další a další úžasně voňavý a chutný svět (zkuste si projet tu youtuberku, kterou doporučuju výše).

5 komentářů:

  1. Je to přechod do ketozy, což není nezbytný stav při paleo a ani při whole 30. A pokud to neděláte záměrně, tak se mu rozhodně vyhněte Zvyšte příjem přírodních sacharidů - na whole 30 jsou povoleny i bramory - dělejte si pořádné porce příloh - ať už z brambor, batátů, kořenové zeleniny či dýně. Vysoký zdroj sacharidů jsou taky banány a rajčata.

    Plus přidejte čerstvé ovoce a ořechy

    http://whole30.com/2014/07/new-whole30/ - brambory jsou v pořádku...

    a něco mi říká, že velmi pravděpodobně budete mít v té stravě taky málo tuků (většinou se ženy tuků hodně bojí, zejména pokud mívají tendence držet diety) - tipla bych si že kromě nedostatečných sacharidů ještě i dost hladovíte.... Více vajec, prorostlé maso, přidávejte více zdravých tuků do běžného jídla.

    OdpovědětVymazat
  2. A i když paleo přístupy většinou zavrhují počítání kalorií, tak pokud vám je zle od hladu, tak vřele doporučuju dva, tři dny si jídlo vážit a kontrolovat dostatečný příjem velmi šikovný nástroj na to je http://cronometer.com/ - můžete si tam nastavit vlastní hodnoty živin, jaké chcete a navíc počítá mikroživiny. Optimální příjem je 05,-0,7 g bílkovin na kg vaší váhy, při palo/whole30 pokud nechcet do ketozy, tak sacharidy bez vlákniy okolo 100-150 g (s vlákninou pak mezi 150-200 g) a dostatek tuků aby se pokryl bazální metabolický příjem (většinou je pak člověk hodně překvapený, jak málo jich jí) http://www.mte.cz/bmr.php

    Pokud chcete experimentovat s ketozou, tak potřebujete příjem sacharidů bez vlákniny po 50 g denně a výrazně zvýšit příjem tuk. Je pak dobré hlídat si minerály a zejména víc solit, kůli problémům se změnami v moči a vyplavoáním draslíku a jeho nedostatku v nízkoscharidových surovinách.

    OdpovědětVymazat
  3. jinak Váš blog moc ráda čtu, tak doufám že nevadí, že jsem vstoupila s nevyžádanými radami tak nějak naprudko...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak, moc děkuju - přesně to jsem potřebovala, pokusím se si ty odkazy co nejdřív projít - vážně moc děkuju! Hubnout rozhodně nechci (mám 51kg a 171cm, stále částečně kojím a žebra mi už lezou víc, než bych ráda). Moje motivace je čistě zdravotní, tak doufám, že ketóza opravdu není zdravotně závadná, jak se o ní všude píše... Trochu mě znejišťuje ten rozhozený metabolizmus s draslíkem, musím si o tom ještě něco zjistit - fakt bych nerada něco amatérsky rozhodila.

      Vymazat
  4. Smekám před tvojí odvahou, já jsem asi konzerva, ale prostě bez klasických poctivých ingrediencí typu mléko, cukr, mouka já nedám ani ránu (nejsem nějak výrazně moc na sladké, ale na démona nevěřím), a naštěstí v tom nemám žádná zdravotní omezení. V pravěku už přeci nežijeme, tak nám nemůže stačit, to co jim tehdy mohlo - to je můj názor, nicméně mám ráda i ochutnávání všeho nového a jiného, takže bych klidně nějaké ty recepty i zkusila. Obdivuju tvoji výdrž a držím moc palce, jen tedy opravdu ať to není ke škodě a je k užitku a jsi s tím nakonec spokojená! Vzpomněla jsem si na tebe, když jsem narazila na tento web www.veseleboruvky.cz, možná už ho znáš nebo jsi o něm i psala, teď si nejsem jistá. Hodně sil to dokončit přeji!

    OdpovědětVymazat